Аналітика це — визначення, опис, приклади

4.5/5

Аналітика — це збір, фрагментація і вивчення інформації про об'єкт, процес, явище для подальшого виявлення особливостей яких-небудь ознак і прийняття рішень з розвитку або деградації об'єкта / системи, поширеними напрямками на сьогодні є веб-аналітика, бізнес-аналітика, HR-аналітика , фінансова аналітика, аналітика подій в світі.

Мета аналітики — виявити закономірності в розвитку явища або поведінці об'єкта / системи і за допомогою отриманих висновків спрогнозувати їх подальшу поведінку, а також реакцію на появу нових ввідних. 

Розглянемо простий приклад застосування аналітики щодо звіту про виручку підприємства 

Аналітика звіту про виручку підприємства, сезонність

Фінансовий баланс
Звід інформації про вартість майна і зобов’язання організації або суб’єкта фінансової діяльності, представлений в табличній формі. Баланс складається двох розділів Активи і Пасиви, він відображує об'єм коштівінвестованих  у діяльність  в грошовому відображенні їх структуру , за складом, за розміщенням чи основними направленнями
вкладень (активи , за джерелами виникнення (пасиви). Це основний звіт діяльності підприємства.

На графіку бачимо показники виручки підприємства Х майже за 3 роки. При чому, закінчення кожного року і початок нового явно виражене падінням прибутку (позначено червоним), а напередодні кінця року і починаючи з березня показники підвищуються (позначено зеленим). Така статистика дає аналітику підставу на висновки по частині сезонності торгівлі підприємства Х. Тобто січень та лютий — місяці з низьким попитом, а от декілька місяців перед ними — навпаки, найбільш вдалі для торгівлі місяці, в які спостерігається впевнений ріст виручки протягом трьох років.
Такі висновки дають можливість керівництву підприємства планувати маркетингові активності, відпустку співробітників, а також готуватися до сезону з високим попитом, щоб провести його як можна результативніше.
Без цих знань компанія могла б невиправдано витрачати кошти на рекламу протягом січня і лютого, або, ще гірше, відправити співробітників у відпустку восени і втратити більшу частину річного прибутку. Вигода від даних висновків очевидна.

Прийнто виділяти 4 види аналітики даних, що відрізняються рівнем складності роботи з інформацією і ступенем участі людини:

  • Описова — відповідає на питання «Що трапилось?», створюючи зведення історичних даних для їх подальшого аналізу. Наприклад, безперервний збір інформації з виробничого обладнання за допомогою smart-датчиків або контролерів автоматизації, дозволить точно ідентифікувати момент збою в технологічному процесі.
  • Діагностична — аналізує інформацію, щоб відповісти на питання «Чому це сталось?». Тут використовуються статистичні методи аналізу даних з метою їх розбиття на групи і виявлення взаємозв'язків, щоб знайти основні фактори впливу на результати. У розглянутому вище прикладі з використанням контролерів, діагностична аналітика покаже, що аварія трапилася через вихід з ладу модуля розширення або ж поломки керуючого датчика, механізму і т.д.
  • Предиктивна (прогнозна, передбачувальна), яка прогнозує невідомі події в майбутньому, відповідаючи на питання «Що може статись?» на основі аналізу накопиченої інформації. Тут використовується безліч методів: математична статистика, моделювання, машинне навчання і інші області Data Science, а також інтелектуальний аналіз даних (Data Mining). Наприклад, предиктивна аналітика поточних і минулих показників роботи виробничого устаткування завчасно визначить час його профілактичного ремонту, щоб уникнути поломки дорогої техніки.
  • Розпорядча (пропонуюча), яка відповідає на, головне управлінське питання «Що робити?». Тут машинне навчання і інші методи штучного інтелекту аналізують всі накопичені і оброблені дані, щоб знайти найкращі рішення для конкретної ситуації. У розглянутому прикладі модуль розпорядчої аналітики підкаже, яка саме деталь виробничого обладнання найбільше зносилася і як це виправити найбільш оптимальним, з точки зору економіки, чином: замінити на нову або відремонтувати.

Слово "Аналітика" найчастіше асоціюється з цифрами, статистикою і звітами, однак область її застосування набагато ширша. Методи аналітики працюють не тільки на цифрах, це скоріше наука про пошук взаємозв'язків між явищами, яка використовується і в повсякденному житті.

Наприклад, калюжа на тротуарі породжує роздуми про те, як її обійти по найкоротшій траєкторії, однак це рішення настільки очевидне і швидке, що ми часом його навіть не помічаємо. Людський мозок проводить цю операцію підсвідомо. Але такі рішення часто виявляються оманливими, задача аналітика - формалізувати подібні логічні схеми та подати їх у простому та зрозумілому вигляді.

Пример аналитики в повседневной жизни
Пример аналитики в спорте

Трохи складніший приклад — коли боксер передивляється поєдинки свого суперника, вивчаючи його звички та
навички, щоб вибудувати виграшну стратегію майбутнього бою. Так само футбольний тренер стежить за матчами команди, з якою планується гра, аналізуючи її стиль гри і ходи наставника, це допомагає підготувати гравців і заздалегідь спланувати розстановку сил.

Перемога за допомогою фізичних даних це ознака хорошого спортсмена, але ознака чемпіона - аналітичне мислення і робота головою.

Основні області діяльності з найбільш високим попитом на аналітику даних:

  • Реклама і маркетинг (аналіз результативності та прогнозування рекламних компаній, попиту і пропозиції ринку).
  • Страхування і кредитування (аналіз ризиків).
  • Медицина (пошук причин хвороби і способів її усунення).
  • Промисловість (прогноз виробництва, аналіз якості продукту).
  • Безпека (пошук факторів ризику, розробка методів їх запобігання).
  • Фінанси (стратегія розподілу коштів).
  • Управління людськими ресурсами (дослідження взаємовідносин в колективі, побудова стратегії адаптації та навчання нових співробітників).
[anycomment]